På vej mod skolestart

Vi glæder os til at møde dit barn og jer forældre. Vi ved, at overgangen fra børnehave til skole kan være både spændende og for nogen lidt svær. Derfor har vi forskellige tiltag inden skolestart, så vi forbereder dig og dit barn bedst muligt.

Velkommen i børnehaveklassen

Vi glæder os til at møde dit barn og dig som forælder. Vi ved, at overgangen fra børnehave til skole kan være både spændende og for nogle også lidt svær. Derfor har vi forskellige tiltag inden skolestart, så vi forbereder dig og dit barn bedst muligt.

Dit barn begynder i skole det kalenderår, hvor dit barn fylder seks år. Du modtager information om indskrivningen i Digital Post.

Sammenhæng mellem dagtilbud og skole

Skåde Skole og Skåde-Højbjerg Dagtilbud har et godt samarbejde omkring overgangen fra dagtilbud til skole. Når dagtilbud og skole etablerer et tæt samarbejde om børnenes fællesskab, læring, trivsel, udvikling og dannelse, skabes grundlaget for en bro mellem dagtilbuddets pædagogiske læreplan og skolens rammer i børnehaveklassen.

Det er en vigtig tid for dit barn, når barnet går fra at være børnehavebarn til at starte i SFO og i skole. I børnehaven indgår børnene i særlige tilbud frem mod SFO og skolestart. Der vil også være tilbud på skolen for børn, dagtilbud og forældre.

På vej mod skolestart

Datoer til kalenderen forår/sommer 2024

• April måned. Forældre/børn kan komme forbi Skåde Skoles kontor og hente en velkomsthilsen

• Onsdag d. 15. maj er der fællesspisning for alle børn med forældre i indskolingen. Invitationen samt tilmelding lægges på skolens hjemmeside. Som kommende forældre på skolen, er I inviteret denne aften og gerne med søskende også.

• Fredag d. 3. maj. Skolebesøg for alle kommende skolebørn kl. 9.00 til 11.30. Der er morgensamling kl. 9.00. Børnehaveklasselederne laver et program for besøget. Børnene kommer med forældre eller børnehave.
      Tilmelding foregår til skolens kontor via telefonnr. 8713 9120. Deadline for tilmelding er d. 19. april

• Tirsdag d. 21. Maj. De nuværende 0. klasser er ude af huset. Alle kommende børnehaveklassebørn må komme og bruge vores lokaler samt udeområder tidsrummet kl. 9-11.
      Dette sammen med børnehave eller forældre.
      Tilmelding foregår til skolens kontor via telefonnr. 8713 9120. Deadline for tilmelding er d.17. maj

• Start juni. Brev med klasseliste sendes via e-Boks

• Torsdag d. 13. juni kl. 16.00-17.30. Alle børn skriver sig ind på Skåde Skole. Herefter mødes børn og forældre med børnehaveklasselærer/klassepædagog. Inden kl. 16.00 er man velkommen til at gå rundt i lokalerne og se, hvad der foregår i SFOén.

I må som familie altid benytte vores dejlige legeområder.

Ovenstående datoer for arrangementer vil I forældre til kommende skolebørn modtage via e-boks tidligt forår 2024.

Inden den endelige klassedannelse laves, er alle kommende skolebørn overleveret til den Pædagogiske leder af indskolingen. Slut maj- start juni måned sendes klasselister ud via e-boks.

Første skoledag er mandag d. 12. august kl. 9

Er barnet meldt i SFO, gælder denne indmelding fra d. 1/8. Vi anbefaler at de kommende skolestartere starter i SFO inden skolestart.

Udsættelse

Du kan, i samråd med pædagoger fra dit barns børnehave, søge om at udsætte skolestarten, hvis der er særlige forhold, der taler for det. Vi kan udsætte skolegangen, når det er begrundet i dit barns udvikling, og det er betinget af, at dit barn er optaget i et dagtilbud.

Læs mere om skoleparathed på aarhus.dk

Skriv dit barn op til SFO

Kære kommende og nuværende elever og forældre i indskolingen

Vi vil gerne invitere til spisning på skolen i afdelingerne. Denne gang bliver for indskolingen og de kommende 0.klasser. Vi starter med en gang om året for at finde ud af, om der er interesse for initiativet, men vi er klar til at udvide initiativet til flere aftner. Hele familien til indskolingen og de kommende 0. klaser er inviteret – også børn fra andre årgange.

Vi mener, vi kan se en række fordele ved at mødes på skolen og spise:

• Man taler godt sammen, når man spiser.
    • Man vil komme tættere på de andre forældre og deres børn – det kan kun blive godt for fællesskabet.
    • Skolen bliver brugt.
    • Så skal man ikke tænke på aftensmad dén dag.
    • Vi har en kantine, der mængdemæssigt og kvalitetsmæssigt kan løfte opgaven

Vi håber naturligvis, at mange vil benytte sig af muligheden og bruge et par timer på denne uformelle måde.
    Vi glæder os til at se jer til en hyggelig aften

Mogens Steen Petersen, skoleleder

Praktiske oplysninger:

Sted: Skåde Skole, de respektive klasser, samt fællesarealet

Hvornår: d. 15. Maj Kl. 17-19

• Lasagne og en lille overraskelse
    • Pris 40 kr. pr. kuvert – Betales med Mobilpay på dagen
    • Medbring selv drikkevarer
    • Tilmelding sker ved at sende en mail til skolens mail: skd@mbus.aarhus.dk
    • Husk at skrive elevens navn og hvor mange I kommer.
    • Sidste frist for tilmelding: d. 8/5
    Sidst opdateret: 16. april 2024