Om X:IT

På Skåde Skole arbejder vi sammen med Kræftens Bekæmpelses X:IT-program i udskolingen. X:IT er en indsats, der forebygger, at elever i grundskolen begynder at ryge.

Der er de seneste år sket en stigning i antallet af børn og unge, der begynder at ryge - og som ryger fast. Det er en ærgerlig udvikling, som vi sammen skal forsøge at bremse og vende. Derfor arbejder vi med X:IT-programmet.

X:IT er sammensat af flere elementer, der kan holde unge røgfrie herunder en røgfri skoletid og kompetencegivende undervisning. Ved at arbejde målrettet med X:IT, støtter vi vores elever i ikke at ryge og giver dem viden om rygning og tobak. Forskning viser, at X:IT-skoler, der arbejder med elementerne, kan halvere andelen af elever, der ryger, og på den måde arbejder vi mod en røgfri fremtid.

Sidst opdateret: 16. november 2023